Kto może transportować ponadgabaryty?

Kto może transportować ponadgabaryty? czyli transport nienormatywny pecyficzny przewóz ładunków. Ponieważ obejmuje on między innymi transport maszyn, czy elementów konstrukcji przemysłowych, każdy kurs wymaga indywidualnego, a zarazem kompleksowego podejścia. Transpo

Dodane: 16-07-2020 12:26
Kto może transportować ponadgabaryty?

Ponieważ obejmuje on między innymi transport

transport nienormatywny

Jest taka gałąź transportu, która za każdym razem wymaga dokładnego planowania. Transport ponadgabarytowy, bo o nim mowa, to bardzo specyficzny przewóz ładunków. Ponieważ obejmuje on między innymi transport maszyn, czy elementów konstrukcji przemysłowych, każdy kurs wymaga indywidualnego, a zarazem kompleksowego podejścia.
Transport ciężki, ze względu na swoją specyfikę wymaga, aby każdorazowo dobrać odpowiedni pojazd i skrupulatnie zaplanować trasę. Gdy plany są już gotowe, można przedstawić je do urzędu, który następnie na przejazd musi wydać zgodę. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia ładunku. I dopiero, gdy ono jest zorganizowane, można wyruszyć w drogę, trzymając się dokładnie planu.
Ponieważ ten typ transportu jest bardzo specyficzny, musi odbywać się za pomocą wyspecjalizowanych firm. Ich znalezienie nie jest na szczęście takie trudne. Na polskim rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które tego typu usługi świadczą. Aby je znaleźć, warto skorzystać z wyszukiwarki internetowej.


Transport ponadgabarytowy

W dzisiejszych czasach transport odgrywa bardzo dużą rolę. Widzimy na drogach coraz więcej samochodów ciężarowych, które poruszają się po całym świecie i przewożą różnego rodzaju produkty.

Dla firm zajmujących się transportem bardzo duże znaczenie ma transport ponadgabarytowy. Jest on uznawany za transport ciężki, który wymaga potrzebnych zaświadczeń. Duże znaczenie ma też logistyka, ponieważ taki samochód nie może zatrzymywać się w każdym miejscu.

Transport maszyn jest coraz bardziej widoczny. Wiele przedsiębiorstw z niego korzysta, ponieważ jest to bezpieczniejszy sposób na dostarczenie maszyny z jednego miejsca w inne. Jest to również często tańsze rozwiązanie, więc nic dziwnego, że coraz więcej kierowców samochodów ciężarowych zajmuje się przewożeniem wszelkiego rodzaju maszyn. Dla nich to jest również wyzwanie, gdyż muszą szczególnie uważać. Taki ładunek jest przeważnie bardzo cenny, więc trzeba dbać o to, żeby w czasie jazdy nie został w żaden sposób uszkodzony. Jednak przewóz maszyn jest opłacalny.


Transport maszyn które przekraczają możliwości

transport nienormatywny

Powszechnie znane usługi transportowe, które świadczą, na przykład firmy kurierskie - czasami nie wystarczają. Duże, ciężkie towary wymagają specjalnej troski, jeśli chodzi o ich przemieszczenie z punktu A, do punktu B. Transport maszyn, które przekraczają możliwości "standardowych" pojazdów, wymaga odpowiedniej organizacji przejazdu. Transport ponadgabarytowy jest regulowany prawnie, wymaga pozwolenia, nie jest to zadanie dla zwykłego, przysłowiowego zjadacza chleba. Co najczęściej jest transportowane w ten sposób? Różnego rodzaju konstrukcje stalowe, przęsła mostów, elementy infrastruktury, zbiorniki, czy transformatory elektryczne. To tylko niewielka część tego, z czym na co dzień zmagają się zespoły odpowiedzialne za tak zwany transport ciężki, ponadgabarytowy.
Każde zlecenie jest inne, wymaga indywidualnego podejścia, dobrego rozplanowania i skutecznego działania. Dobór odpowiedniego pojazdu, trasy, ale także wspomnianego wcześniej zezwolenia i właściwej dokumentacji - jest najbardziej istotny.


Jak uzyskać zezwolenie na transport ponadgabarytowy?

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.